mandag 8. desember 2008

Tidlig start på jul?

Jeg tror ikke julen vil bli den samme som før, sier en ansatt i interiørbutikken ”Tilbords” i Fredrikstad.

Det er fredag. De ansatte i interiørbutikken ”Tilbords” i Fredrikstad merker presset på jobb i juletiden. Det kommer enda flere kunder enn det pleier å være, og det gjelder å være opplagt de mange timene de er på jobb. De mange menneskene som fyller opp butikken, handler gaver som senere skal ligge trygt og godt blant andre gaver under juletreet. Produktene pakkes pent inn i rødt gavepapir.

Butikken ”Tilbords” er en av de mange butikkene som er utsatt for ekstra oppmerksomhet under julehandelen, og for de 72 000 menneskene i Fredrikstad som skal ha gaver under juletreet er ”Tilbords” et ideelt sted å handle julegaver.
I følge Statistisk sentralbyrå (SSB) handler man i julen for 40 % mer enn det man gjør resten av året i Norge. I 2007 handlet hver innbygger for omtrent 10 000 kr. Juletiden er altså en gullgruve for handelsnæringen.

Julen begynner i oktober.
Rett utenfor butikken ligger gågaten i Fredrikstad. Allerede i begynnelsen av november ble julelysene tent i byens gater. Himmelen var grå og på bakken lå det våte blader som en gang hadde hengt på toppen av de mange trærne. Det var i midt i høstsesongen. Stemningen var litt spesiell, det var en blandet følelse av høst og jul. Før i tiden startet man ikke med juledekorasjoner og juletilbud før midt i desember. I senere tid har man begynt med dette tidligere og tidligere. I dag har vi endt opp med at julen noen steder starter allerede i slutten av oktober.

Julehandel.
Jeg spør en ansatt som jobber i interiørbutikken ”Tilbords” i Fredrikstad:

- ”Hvorfor har juletilbud og lys blitt hengt opp i gågata tidligere de siste årene enn det ble før?”

- ”Den tidligere julehandelen kommer av at handelsstanden vil starte salg av julevarer så tidlig som mulig”

Grunnen til at det har blitt slik har altså noe med handelsstanden å gjøre. Av økonomiske grunner begynte noen butikker å selge produktene tidligere for å få solgt flere varer. Dette fungerte bra, og derfor begynte flere og flere butikker med dette. Norge er som mange andre land påvirkbare i en globalisert verden og tar til seg trender som har fungert i andre land, spesielt USA og England. Også tidlig start av tilbud og salg av julegaver har blitt vanligere. Det er ofte praktisk å slippe stresset om kjøp av julegaver et par dager før jul. For å unngå dette kjøper man for eksempel gaver i slutten av november i stedet. Handelsstanden utnytter dette med å begynne markedsføringen av julen tidlig. Folk blir oppfordret til å kjøpe gjennom brosjyrer og juledekorasjoner to måneder før jul. Dette tjener butikkene på fordi julehandelen varer lenger. Samtidig blir folk mindre stresset fordi de får bedre tid til å gjøre juleinnkjøpene.

Som følge av at både handelsstanden og kundene på denne måten har praktisk fordel av en tidlig julestart, har utviklingen blitt slik. Dette til tross for at de fleste jeg snakker med synes det er feil å starte julehandelen før desember. Det eksisterer altså en dobbelmoral.

Eksempler på typiske juleprodukter som har blitt tilgjengelig tidligere på året nå enn før er julebrus og julemarsipan. Mange voksne vokste opp med disse produktene og utviklet en tradisjon som forbinder dette med desember. Derfor virker det feil spesielt for denne generasjonen å kunne kjøpe disse produktene tidlig i november. Dagligvarebutikkene har som de fleste andre butikker også blitt påvirket av folk flest økende kjøpekraft, og julebrus har stor etterspørsel fra kunder under juletiden. Av økonomiske grunner har butikker, og også skolekantina begynt å selge julebrus allerede 2 måneder før selve juleaften.

Jeg stiller et nytt spørsmål til den ansatte i ”Til bords”

- ”Kan julen bli forskyvet enda lenger bakover på året enn den har blitt til nå?”

- ”Nei det tror jeg ikke, da vil folk protestere, sier den ansatte damen.”

Åpningstider.
Når julen nærmer seg vil butikken ”Tilbords” være stapp full, og de har flere ansatte på jobb for å kunne tilfredsstille så mange kunder som mulig. Åpningstider til butikker i denne bransjen blir også forandret under juletiden når folk er villige til å kjøpe mer. For eksempel hender det at noen butikker er åpne på søndager. Denne tiden på året er en gylden mulighet for butikker og kjeder til å få solgt produkter og tjenester. Spiller man kortene riktig, kan man også gi folk et godt inntrykk av butikken – altså en markedsføring av butikken.

Delte meninger.
I friminuttet i kantina på Frederik II videregående skole, ser man elever som sitter, prater og går rundt og hygger seg. Av disse elevene er det mange som ikke liker at julemusikk blir spilt og julebrus blir solgt før i desember. Det er også mange som ikke bryr seg. Av dagens voksne og eldre ungdom er det mange som har tradisjoner som strekker seg år tilbake, og for mange av disse er det feil å høre julesanger og se juledekorasjoner på høsten.

Jeg spør en elev på Frederik II videregående skole som sitter sammen med noen venninner i skolekantina:

- ”Hva frykter du dette kan gjøre med juletiden i årene som kommer?”

- ”Med en så tidlig start på julen kan man kanskje bli lei og miste julestemningen i fremtiden.”

Kilder.
- Ansatt fra interiørbutikken ”Tilbords”
- www.ssb.no (statistisk sentralbyrå)
- http://www.schulze.no/juletradisjoner/juletradisjoner.htm

Ingen kommentarer: